Fordeler og muligheter
Fordelene med å benytte seg av Altinn-portalen og dens standardfunksjonalitet er at brukerne får et kjent brukergrensesnitt som de kjenner fra andre tjenester/tjenesteeiere. De finner kvitteringer der de er vant med det og de kan sette opp varsling i et felles brukergrensesnitt.
For de forskjellige tjenestetypene tilbyr portalen brukergrensesnitt for å navigere seg mellom og i tjenestene.
Tilbake til toppen
Hvordan komme i gang med tjenesten
Hvis man ikke gjør at aktivt valg om at tjenesten kan skal benytte kun skal være tilgjengelig via REST/Web service vil tjenestene være tilgjengelig i Altinn-portalen for sluttbrukere.
Tilbake til toppen
Avhengigheter til andre tjenester
For tjenesteeiere gir portalen liten nytte uten at man også tilbyr tjenester i portalen. Dette kan være meldingstjeneste, innsendingstjeneste, innsynstjeneste, samhandlingstjeneste.
Tilbake til toppen