Hvordan utvikle en ny tjeneste i Altinn

Målet med denne delen av Altinnett er å veilede deg gjennom hele tjeneste-utviklingsprosessen til du har en ferdig tjeneste i produksjon i Altinn.

Målet med denne delen av Altinnett er å veilede deg gjennom hele tjeneste-utviklingsprosessen til du har en ferdig tjeneste i produksjon i Altinn.

Denne prosessen består av 4 forskjellige faser. Ved å trykke på boksene under får du mer informasjon om de ulike fasene:

Viktig

Før du kan starte med å utvikle en tjeneste, må du ha gjennomført grunnkurs i tjenesteutvikling der du lærer å bruke tjenesteutviklingsløsningen (TUL) og SERES Domeneklient. (På kurssidene kan du finne ut når neste kurs er planlagt). Eventuelt kan dere kan gi oppdraget med å utvikle tjenesten til et konsulentselskap. (Mer om dette under Konsulentbistand)

Hvilke typer tjenester tilbyr Altinn?

I Altinn finnes flere ulike tjenestetyper:

Hvor finner jeg nødvendig dokumentasjon?

Dersom du trenger hjelp kan du finne mye i følgende dokumentasjon på dokumentsenteret:

Hvor lang tid tar utviklingen av en tjeneste?

Av erfaring vet vi at det ikke er selve utviklingen som tar tid (en enkel skjematjenesten kan settes opp på en dag eller to i TUL), men at det ofte er ting utenfor Altinn som tar tid. F.eks. oppsett av eget mottak, interne beslutninger/avklaringer hos tjenesteeier, etc.